Performance Distribution Finland Ltd | Teollisuustie 3, 62300 HÄRMÄ, FINLAND    Suomeksi  
 
-
  ACL
    ACL Race series kilpalaakerit
    ACL Duraglide punametallilaakerit
    ACL Päittäislaakerit
    ACL Öljypumput
    ACL Välysnauha
    ACL FAQ - UKK / Infoa
  ACCRALITE - OMEGA
  ALKUPERÄISOSAT
  ARP
  ARROW PRECISION
  CARRILLO
  CP PISTONS
  COMETIC
  DARTON SLEEVES
  DBA
  EAGLE
  GATES RACING
  HALTECH
  HELIX AUTOSPORT
  HKS
  JUN
  KELFORD CAMS
  KENDALL
  KING RACING
  MALPASSI
  MOOTTORIT - ENGINES
  NEWMAN CAMS
  PURKUOSAT
  PEDDERS
  RRC - RACE COMPONENTS
  SOLID ACE
  SUPERTECH
  TEIN
  TOMEI
  TURBOSMART
  TRD
  WALBRO
  WHITELINE
  XTREME CLUTCH

OSAMYYNTI / KORJAAMO:
Puh/Tel. +358 (0)6 4845 223
Email. myynti@ranaco.fi

TUKKUMYYNTI:
Puh/Tel. 010 271 4540
Email. tukku@ranaco.fi

AVOINNA:
MA-PE KLO 10.00-16.00
Arkipyhisin ja vkl suljettu.

DYNOAIKA VARAUKSET:
*ota yhteys myyntiin*

 
Haku»
-
 
Ranaco Racing Imports
 
-
ACL RACE SERIES


...Laakereiden "outo väri"

Mikä se on, mistä se johtuu...


Usein kuullaan "nämä on kaikki eri värisiä, näissä on laikkuja, näiden täytyy olla viallisia.."

Vaan eivät ole, ne näyttää juuri siltä miltä niiden pitääkin.

Kilpalaakereissa ei ole lyijy tms loppu pinnoitetta, vaan viimeisen vaiheen lämpö yms käsittely jättää laakerin pintaan usein sävyjä ja vivahteita jotka ei ole tasaisia.

Siten laakeri voi näyttää oudolta, ja jopa jokainen saman paketin laakeri erilaiselta.

Ja tämän on TÄYSIN NORMAALIA.

Tutut harmaat lyijy yms. pinnoitteet on laakerissa siviiliauton kulutuskestävyyden takia, halvat (ja kilpakäytössä heikot) alumiinilaakerit on tehty pelkästään koneistamalla (halvin tapa), mutta molemmat ovat siten myös enemmän tai vähemmän "pehmeitä" vaativaan kilpa- ja virityskäyttöön.

Kilpalaakerin taas on kestettävä suurta kuormitusta ja pintapainetta, jolloin sitä ei valmistusprosessin lopussa upotetakaan lyijyaltaaseen, vaan se lämpökäsitellään.

Tuloksena on mustan, punaisen, keltaisen ja violetin värin "tanssia ja leikkiä" laakerin pinnalla. Mutta laakeri on tuhannesosa tarkka, tarkempi kuin useimmat mittauslaitteet tavallisella pajalla. Tällä kertaa siis "silmäsi huijaa sinua".

Kun moottori on käynyt pienen hetken, laakerit sen sisällä näyttää jo todellisuudessa tasa mustilta, mutta hox.hox. mitään pinnoitetta ei näistä irtoa, kuten joistan muista "nanoteknologian ihmeistä" (joissa nanoteknologia on pian öljynsuodattimessa...)

Kuvassa ACLn vanha muistutus lappu, joka oli alunperin mukana Race series laakeripaketeissa, kun kilpalaakerit vapautettiin myyntiin myös tavallisille kuluttajille.

Alunperin ensimmäiset ACL kilpalaakerit tehtiin jo -60 luvun lopun Formula ykkösiin, ralliin ACL race laakerit löysi itsensä Prodriven Subaruihin -90 luvulla ja moniin moniin muihin tehdastalleihen eri autourheilulajeissa, kunnes ne vuosituhannen vaihteessa hitaasti vapautettiin julkiseen myyntiin, suurempiin tuotantoihin ja siten halvempiin hintoihin.

Laakereita ACL konserni on valmistanut jo lähes 80 vuotta ja talossa onkin tehty kaikkia laakereita aina raskaasta laivamoottorista ruohonleikkuriin.

Kilpalaakereissa ACL on ollut alan edelläkävijä alusta alkaen.

 
KUVA ACL TEHTAAN LAAKERI INSSIEN HUONEEN SEINÄLTÄ

TARINA LAAKERIEN "LUKKOKYNNESTÄ"


Faktaa vai fiktiota ?



VASTAUS: Fiktiota.

Lukkokynsi on yksi laakereiden "urbaani legenda" ja täysin väärä suomalaisen puhekielen nimike. Se pieni väkänen siinä liuskan reunassa, ei laakeria pesässä hetkeäkään pidättele, sen englanninkielinen alkuperäinen nimikin on "LOCATION NOTCH".

Kyseessä on siis nimensä mukaan laakerin KESKITYSKYNSI, joka on alunperin tehty laakereihin asennusta helpottamaan, koska entisaikojen mekaanikkojen tekemisen taso oli erittäin kirjavaa ja moottoreiden uudelleen laakerointi normaalia huoltoa, joskus jo kymmenien tuhansien kilometrien välein ja "osaavat asentajat" onnistui usein laittamaan laakereita laidasta laitaan, välillä öljynpaineetkin kadottaen... toinen liuska ääri vasemmalla, toinen ääri oikealle...

Myös autotehtaiden moottorilinjoilla laakerit laitettiin "ennen vanhaan" käsityönä - ei enää - nyt ne asettaa kone, joka osuu keskelle pesää joka kerta.

Alunperin niitä ei siis ollut laakereissa... eikä ole enää tänäpäivänäkään uusissa nykyaikaissa moottoreissa - mutta karkeasti ottaen 60-luvulta aina 2010-luvulle pääsääntöisesti kaikki autovalmistajat tekivät keskityskynnen laakereihin. Ihan vain siitä syystä, että se laakeri olisi kauloihin nähden varmasti oikeassa kohdassa.

Koska moottoritehtaat on tänä päivänä pitkälti automatisoitu, niin autovalmistajat ja siten laakeritehtaat ovat luopuneet tästä lyömällä tehtävästä työvaiheesta - joka on todellisuudessa laakerivalmistuksen hidas ja epätarkin vaihe.. se kun lyödään leikattuun rautaliuskaan heti alussa.

Laakerin pitää paikallaan pesän puriste - siksi on äärettömän tärkeää, että pesän puriste / mitoitus on valmistajan toleranssissa. Sitä ei ole määritelty huvin vuoksi, mikä on pesän min ja mikä max. mitta.

Sitä ei tule alittaa, eikä ylittää - Myöskään pesää suurentamalla ei pidä säätää laakerivälystä, se on ehdottomasti tehtävä tarvittaessa laakerilla (esim HX versio tai 0,025 välyskoot, joita voi myös sekoittaa tavallisen STD kanssa) tai kampiakselin kaulasta kiillottamalla.

Alikokoon hiottaessa, välys on tehtävä kaulaan, alikoon laakereista ei ole olemassakaan välyksen säätökokoja, kuten std mitoissa ACL race laakereissakin on saatavilla "plus ja miinus" 0,0125-0,025 mahdollisuudet)

Todellisuudessa koko "lukkokynnen" voisi vaikka poistaa, jos laakeri on keskitetty ja pesät mitoissa, ei se sieltä mihinkään karkaa. Kuulostaako hurjalta?
Ehkä, mutta lisää asiasta löytyy lopussa tehtaan .pdf tiedotteessa "notchless".

Laakerivälys - se on aina mitattava/tarkistettava - laskennallinen tapa (mikrometri, laakerista vain pystysuunnasta, hox. laakerin todellinen muoto - tai mittamaalla välysnauhalla koekasauksella (vanha hyvä tapa, jota ACLkin suosisttelee - ACL flexigauge nauhaa on saatavilla meiltä, halpa ja helppo tapa varmistua todellisesta laakerivälyksestä)

Nykyaikaisissa moottoreissa mm. autovalmistajat Ford, Nissan on jo pitkän aikaa sitten luopuneet täysin näistä ns. keskityskynsistä.

Viritysmaailmassa mm. suosittu Ford Duratec on ollut alusta saakka ilman näitä keskityskynsiä, ja siitä liikkuukin aivan valtava määrä "Esson baari" keskustelua ja "*tietoa*" ... "tarvin kiertokanget ja laakerit jossa on se lukkokynnen paikka"....

Jos Duratecissäsi pyörii laakerit paikallaan, sinulla on vikaa ihan muualla kuin siinä, että keskityskynsi puuttuu... Usko tai älä, näin se vaan on...


Tehtaan teknisen tiedotteen asiasta voi tarkistaa tästä


ACL TIEDOTE - 2013 NOTCHLESS BEARINGS





 
-
 
404119 | Copyright © 2024 Ranaco