|
OSAMYYNTI / KORJAAMO:
Puh/Tel. +358 (0)6 4845 223
Email. myynti@ranaco.fi
TUKKUMYYNTI:
Puh/Tel. 010 271 4540
Email. tukku@ranaco.fi
AVOINNA:
MA-PE KLO 10.00-16.00
Arkipyhisin ja vkl suljettu.
DYNOAIKA VARAUKSET:
*ota yhteys myyntiin*
| Haku» |
|
|
|
|
|
|
USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET
*Miten ihmeessä tämä hajosi jo*
Aika ajoin kilpa- ja viritysmoottorissa voi olla "puurot ja vellit sekaisin", syystä tai toisesta. Mikään ei ole ikuista, eikä viritysosilla ole takuuta koskaan, mutta mekaniikassa ei ole myöskään olemassa "huonoa tuuria."
On vain syitä ja seurauksia.
Useinmiten huudetaan heti "vian täytyy olla osassa" - ei koneentekijässä... "koska mä kattoin ihan kaiken"...
Valitettavasti totuus on kuitenkin useimmiten juuri se toinen.
Kilpamoottorissa, tai ylipäätään autoa virittäessä, tulee ottaa huomioon lukematon määrä seikkoja ja muuttujia - ja moni osa vaati sovittamista, tarkastusta ja mittaamista.
Myös oikeiden osien valinta ja työtapojen, välysten ja mittausten rooli on merkittävä, että moottori toimii odotetusti - pysyy nipussa ja tuottaa vielä tehoakin.
Valmistusvirheitä on toki olemassa, sitä on joisella teollisuuden alalla, mutta ne ovat TODELLA harvinaisia - samoin materiaalivirheet, ne ovat vielä harvinaisempia.
Sulanut takomäntä kertoo vääristä säädöistä, ei huonosta alumiinista...
25 vuoden urallamme nämä oikeat valmistevirheet, kaikilta valmistajiltamme, saa laskea yhden käden sormilla - mitä päivittäisessä virittämisessä on vastaan tullut.
Useimmiten jokin vaan tehtiin väärin, tai jokin törmäsi johonkin ja mitat /välykset meni pieleen, tai se "Make joka modasi osaa kotitallissa, ei ehkä ollutkaan "amaaattimääs". Oleellisinta olisikin aina löytää se syy, mikä meni pieleen... monesti romut on kuitenkin pohjapanssarilla - ja silloin ei tiedä erkkikään mikä petti ensin.
Tarinoita on paljon ja osa on kalliita... Ellet tiedä mitä teet - käännyt ammattilaisten puoleen - "tein itse säästin" - on monesti se kaikista kallein malli.
Olemme koonneet muutamien tuotemerkkien kohdalle näitä UKK / FAQ koonteja, yleisimmistä virheistä - joita on hyvä välttää. Valmistajat eivät varoita turhista, monissa koneissa esim venttiilin vaara törmätä mäntään on todella suuri. Se ei ole venttiilin vika jos se saa päähän satamilliseltä männältä - syyllinen näkyy peilistä..
Venttiilinkoneiston osissa on myös hyvä muistaa, että itsestään katkeavia venttiileitä ei juurikaa ole olemassa... ellei kyseessä ole täysin paistettu kiihdytysauton täytetty venttiili - tällöinkin kyse on käyttöiän ylittämisestä ja liian suuresta lämpökuormasta.
|
|
|
|